Wat is theaterproject SPERANZA?

  • Als  rondreizend amateurtoneelgezelschap doorkruisen we Vlaanderen;
  • we zijn lid van OPENDOEK, de overkoepelende organisatie van het amateurtoneel;
  • de stichters [Danny, Dirk en Herman] hebben Speranza eind 2016 opgericht;
  • we trekken jaarlijks  rond vanaf eind februari tot eind juni;
  • we hechten veel belang aan de stukkeuze: stukken met een boeiende verhaallijn, eventueel met een diepere betekenis genieten onze voorkeur – het stuk moet een breed publiek kunnen aanspreken;

  • wat ‘eigen’ is aan ons gezelschap: 
    - w
    e spelen ‘nagenoeg gratis’. 
    - we spelen enkel voor 'goede doelen'

 

Onze missie

Het hoofddoel van ons theaterproject SPERANZA is klaar en duidelijk. Onze passie voor  ‘toneel’ zetten we in om die ‘goede doelen’ een duw(tje) in de rug te geven. 
Zodoende willen we die goede doelen, die werkgroepen en alle sympathisanten in de mate van onze mogelijkheden ondersteunen. 
Onze PR is er in ieder geval op gericht om ‘dit goede’ in de focus te zetten. 
Die goede doelen, die massa vrijwilligers… ze zijn tekenen van hoop in onze onzekere / verwarrende tijd. 

Daarom kozen we voor de naam ‘SPERANZA’ – Italiaans voor ‘hoop’. ‘SPERANZA’  omarmt alle vrijwilligers én de vele sympathisanten.  
Daar waar SPERANZA optreedt, willen we de spreekbuis zijn voor dit positieve.

We steken eveneens een uitnodigende hand uit naar mensen die misschien niet meteen geneigd zijn om goede doelen te steunen of die weinig –of zelfs geen– vertrouwen meer hebben in het steunen van projecten…  Misschien liepen ze ooit een ontgoocheling op…  

Maar opnieuw nodigen we ook die medemensen van harte uit om voor het één of ander goede doel dat tikkeltje SPERANZA te betekenen.

 

Ons logo: Alles met 4 woorden en 3 honingraten

Dirk, bestuurslid van Theater Speranza is eveneens de ontwerper van het logo. Dirk is er in geslaagd om het hele project Speranza in dit logo samen te brengen.

De naam SPERANZA is essentieel, want de naam betekent ‘HOOP’ en staat zo voor de verzameling van ‘goede doelen’ waarvoor ‘ontzettend veel enthousiaste mensen’ zich uit solidariteit inzetten.
Dirk koos hierbij voor HET WARMSTE THEATER als epitheton ornans… wel een beetje analoog met ‘de warmste week’… je weet wel!

Vooral sterk visueel:

- Met de 3 kopjes heeft Dirk de link met het theater gemaakt. De drie personages vertolken zienderogen schakeringen van gevoelens van verdriet of angst, neutraliteit maar ook van blijdschap, geluk en hoop.

- Dirk koos bewust voor de vorm van honingraten, die bijen maken tot berging van honing. Hiermee is nu snel de vertaling gemaakt naar de essentie van ons theaterproject:  ons theaterspel moet dienen om euro’s te bergen die goede doelen ten goede moeten komen.

Bedankt, Dirk… ’t is subliem! 

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-99336535-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');

</script>